Asiantuntijapalvelut ja apu kehittämistoimenpiteisiin yrityksille, yritysryhmille, matkailualueille ja matkailun kehittämishankkeille.
Esimerkkejä palvelutarjonnastamme
Toteutamme käytännönläheisiä työpajoja ja koulutuksia yritysryhmille, kyläyhdistyksille, organisaatioille tai matkailun kehittämishankkeiden osallistujaryhmille. Valmennukset räätälöidään aina matkailuyrityksen / yritysryhmän / matkailualueen lähtötilanteen ja tarpeiden mukaan. Osa valmennuksista on mahdollista toteuttaa myös etäkoulutuksena verkon kautta. Valmennuksissa on teoria/pohjustusosan ja esimerkkien lisäksi aina mukana myös konkreettista tekemistä omien kehittämistarpeiden osalta. Tutustu esimerkkitarjontaamme tai ota yhteyttä, niin suunnittelemme juuri teidän tarpeisiinne sopivan valmennuskokonaisuuden.
Ideasta myytäväksi tuotteeksi
1) Kansainväliset markkina-alueet ja asiakkaat, 2) Tuotteistus, 3) Hinnoittelu, 4) Markkinointiviestintä, 5) Kansainväliset jakelutiet. Työpajan runkona käytetään Visit Finland Matkailuyrittäjän kansainvälistymisopasta, täydennettynä kouluttajan omalla materiaalilla.
Matkailuyrityksen tuotekehitys
Työpajaan voidaan yhdistää yrityskohtaista ohjausta, jonka aikana kehitetään yrityksen omia tuotteita myyntikuntoon. Valmennuksessa käytetään pohjana tuotekehityksen työkirjaa.
Matkailuyrityksen markkinointi- ja myynti
Kohderyhmät ja asiakassegmentointi
Matkailuyrityksen turvallisuus - Matkailualan turvallisuuspassi (MATUPA)
1 pvä (SPEK / Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö)
Matkailualalle suunniteltu, päivän kestävä vapaaehtoinen turvallisuuskoulutus, antaa työntekijöille perustiedot matkailun turvallisuusasioista ja innostaa omien turvallisuustaitojen kehittämiseen. Matupa on turvallisuusintro, jonka päätavoite on asiakasturvallisuuden lisääminen, onnettomuuksien ennaltaehkäiseminen ja matkailutuotteen laadun parantaminen. Valmennuksen lopuksi on mahdollista suorittaa koe, jonka läpäistyään on oikeutettu saamaan MATUPA-passin. Turvallisuuspassi-koulutus sopii hyvin perusvalmennukseksi kaikille matkailun, hotelli- ja ravintola-alan, liikunta- ja ulkoilupalveluiden, kulttuuripalveluiden, festivaalien, elämyspuistojen ja tapahtumien piirissä toimiville. Valmennus sopii myös muissa asiakaspalvelutehtävissä matkailijoita palveleville henkilöille.
Teemapohjaiset tuotekehitystyöpajat
Kulttuurimatkailun kehittäminen ½ – 2 pvä
Työpajassa tuotteistetaan kulttuurisisältöisiä kulttuurimatkailutuotteita, painottaen tuotteen kulttuurillista sisältöä huomioiden matkailutuotteen reunaehdot. Työpajassa käydään läpi Culture Finland teeman suosituksia, soveltaen niitä kunkin toimijan omaan kulttuuri/matkailutuotteeseen.
Hyvinvointimatkailun kehittäminen ½ – 2 pvä
Työpajassa tuotteistetaan hyvinvointisisältöisiä matkailutuotteita, painottaen palvelun hyvinvoinnillisia elementtejä ja sisältöä, samalla huomioiden matkailutuotteen reunaehdot. Työpajassa käydään läpi Visit Finland hyvinvointimatkailutuotteen suosituksia, soveltaen niitä kunkin toimijan omaan hyvinvointi/matkailutuotteeseen.
Luontomatkailun kehittäminen 1 – 2 pvä
Työpajassa tuotteistetaan asiakaslähtöisesti luonnossa toteutettavia kesä- ja talviaktiviteetteja/ohjelmapalveluja myyntikuntoon. Työpajan tuotteistusprosessi etenee ideasta myytäväksi tuotteeksi tai painotus voi olla tuotesisällön ja jakelukanavien hiomisessa. Työpajasisällöissä huomioidaan Visit Finland-tuoteteemat sekä ohjelmapalvelujen tuoteturvallisuus.
Työpajavalmennusten lisäksi toimintaamme kuuluu myös yksittäisten yritysten kehittämistoimenpiteiden ohjaaminen. Olemme myös olleet suunnittelemassa ja toteuttamassa useilla eri matkailualueilla, maakunnissa ja matkailun organisaatiossa toimeenpantuja strategioita ja kehittämistoimia. Ota rohkeasti yhtyettä, ja kerro kohtaamistasi haasteista ja tarpeistasi. Mietitään yhdessä parhaat etenemistavat ja haetaan rohkeasti uusia tapoja löytää menestys!
Autamme matkailuyrityksiä oman toiminnan kehittämisessä. Kehittämistyö voidaan aloittaa tekemällä ensin yrityksen kehittämistarvekartoitus, jonka pohjalta kehittämistoimenpiteet toteutetaan. Yrityksen tarpeiden pohjalta kehittämistoimenpiteissä painotetaan niitä osa-alueita, joissa on kehitettävää. Aihepiireinä voi olla esim. tuotekehitys ja tuotekortit, hinnoittelu ja hinnastot, markkinointi ja viestintä (perinteinen, sähköinen), markkinointisuunnitelma, myynnin työkalut ja myyntikanavat, tuotearvioinnit ja tuotetestaukset, markkinaselvitykset, yrityksen tai yksittäisten tuotteiden turvallisuuskartoitukset ja tarvittavat turvallisuusasiakirjat.
Mikäli yrityksellä on vähintään kolmen yrityksen yhteistyöverkosto, voidaan kaikkien yritysten kehittämistarpeiden pohjalta tehdä kehittämissuunnitelma (yhteiset ja yrityskohtaiset toimenpiteet), ja hakea rahoitusta yhteiselle yritysryhmänhankkeelle (tuki 75%). Kysy lisää! Yrityssparrauksia on mahdollista toteuttaa myös etänä.